Porovnání výrobce WISS a THT

Název

Porovnání výrobce WISS a THT

Popis

Porovnání cistéren od výrobců Wawrzaszek ISS a THT.
Hasičská technika v Moravskoslezském kraji je – především u profesionálních hasičů – známá svou jedinečnou unifikací. Nejinak je tomu ale i u dobrovolných jednotek a to zejména na území města Ostrava, jejich automobily Tatra 815–7 4×4 jsou totiž zadávány jednotně. V průběhu postupných nákupů se tak na území města sešly čtyřkolové „sedmičky“ od THT i od WISS, tedy dvou velkých hráčů našeho trhu. My jsme se je rozhodli nezávisle porovnat.

K dispozici jsme měli Tatry pro jednotky sboru dobrovolných hasičů městských částí Hrabová – tedy zástupce firmy Wawrzaszek – a Zábřeh, kam dodala cisternu Továrna hasicí techniky. Podvozkově jsou vozidla shodná, ostatně o obou jste mohli číst v naší jedinečné rubrice Technika.

Nejnižším bodem obou vozidel je rozvodovka. Světlá výška pod ní je v běžném jízdním režimu je téměř shodná – 368 mm u WISS, 365 mm u THT. THT nástavby jsou projektovány na světlou výšku 530 mm od země, nicméně stejně jako u WISS (projektováno na 500 mm) to není číslo absolutní, neboť se odvíjí od nastavení podvozku, kde se může hodnota již z výroby mírně lišit.

Světla a siréna

Vozidla se z vnějšku liší poměrně výrazně a to nejen v detailech. U vozidel od WISS je standardem kovová ochrana všech světel, tedy i pozičních, směrových a podobně, kryta jsou rovněž boční zpětná. Majáky na střeše automobilu jsou v prolisech pro ně určených, u THT samostatně, u WISS zakryty plastem, designově doplňujícím tvar střechy.

Zajímavé je umístění sirény výstražného zařízení – zatímco THT ji umisťuje za nárazník, vozidlo od WISS má sirénu uchycenou na střeše. Na přední části kabiny jsou na pomocném rámu u vozu od THT umístěna přídavná dálková světla.

V zadní části THT natáčí svá modrá záblesková světla v úhlu a sváděcí alej umisťuje na zadní čelo nástavby. Tatra od WISS bliká modře dozadu přímo a alej je umístěna na střeše.

Asanační lišta

Rozdíl zaznamenáme u asanační lišty. Vozidlo z THT má lištu uchycenou na nárazníku a sklopnou, pro zajištění lepšího případného průjezdu terénem (zvětšení předního nájezdového úhlu). Druhá Tatra má lištu uchycenou napevno, ale hlouběji v podvozku a také výše, nájezdový úhel tak není nijak dotčen. Lišta je však rozdělená na dvě části, chybějící prostřední díl pak nahrazují směrované trysky.

Zadní část vozidla

Designovou záležitostí je u automobilu od WISS zakrytování výtlaků z čerpadla. Ty jsou u Tatry z THT označeny symboly (výtlak/plnění), u WISS kromě symbolů také barvou (červená pro výtlak a modrá pro plnění).

Otevírání dveří obslužného prostoru čerpadla je u WISS provedeno masivní kovovou klikou, u THT najdeme známé plastové madlo s červeným tlačítkem. Žebříky pro výstup na střechu nástavby jsou u obou vozidel sklápěcí, u WISS je navíc v přepravní poloze přiklopený k zadní stěně nástavby.

Pracovní osvětlení

O pracovní osvětlení okolí vozu se starají u THT světla, která jsou zapuštěná do šikmé horní části boků nástavby, u WISS světla na rovné části, v obou případech nad roletami. Stejné světlo pak má WISS na zádi vozu, český nástavbář využívá k osvětlení prostoru za vozidlem samostatné polohovatelné světlo na zábradlí střechy nástavby.

Tažné zařízení a servisní přístup

V zadní části vozu najdeme u obou Tater tažné zařízení, u Tatry od WISS jsou navíc ponechány přípojky vzduchu a také vyprošťovací oka. Všechna dvířka, která na voze kryjí „servisní“ vstupy, jsou u Tatry od WISS opatřena stejným otevíráním jako dveře pro obsluhu čerpadla, u Tatry od THT jsou použity plastové otočné pojistky.

Když jsme u těchto „nehasičských“ částí nástavby, zmíníme, že Tatra od WISS má na rozdíl od české konkurence na každé straně za předními koly opět dvířky přístupný prostor. Nástavbář z THT řeší přístupy do těchto míst servisními otvory (jedná se např. o nádrž na AdBlue, odvodňovací ventily či mechanismus zvedání kabiny).

Poslední vzhledově odlišnou záležitostí je nádrž na vodu. Ta je u THT s prolisy, u Tatry od Wawrzaszka pak klasická, rovná. Zahraniční nástavbář na bok nástavby nad nádrž umístil LED stavoznak, zobrazující stav vody a pěnidla v nádržích.

Interiér kabiny

Interiéry kabin se ve svém zpracování rovněž odlišují. Koncepčně jsou samozřejmě shodné, jedná se tedy o čtyřmístný vůz s úložným prostorem za sedadly a na policích nad nimi. U WISS je kabina čalouněná kompletně a to dvěma druhy materiálu, u THT pouze z části a všude stejnou látkou. Wawrzaszkova Tatra má nad hlavou strojníka obslužný panel čerpadla, Tatra od THT má prostor nad stínítky využit jako odkládací prostor pro dokumentaci a další prostředky.

Střecha nástavby

Na střeše nástavby vozidla od WISS najdeme tři hliníkové schrány na vybavení, u THT dvě, nicméně prostorově a obsahově se jedná o stejné řešení, zahraniční nástavbář jen použil dvě kratší bedny, namísto jedné. Prostor horní plošiny nástavby je u THT osvětlen již zmíněným polohovatelným reflektorem, u WISS jsou využity LED pásky na hliníkových bednách.

Interiér nástavby

Interiér nástavby a jeho zpracování je – poměrně logicky – místem, kde lze oba výrobce nejvýrazněji odlišit. Tatra od WISS byla vybavena systémem WISSCAN, tedy systémem řízení nástaveb CAN sběrnicí, verze od THT u ostravských dobrovolných hasičů (tedy cisterny ze Zábřehu ani z Michálkovic) toto elektronické zařízení nemají.

Použitá čerpadla – bronzové Ruberg u WISS a ze slitiny hliníku vyrobené THT TO u THT – jsou standardem obou nástavbářů. U zahraničního výrobce je veškeré potrubí z nerezavějící oceli, u THT ze slitiny.

Čerpadlo Ruberg umožňuje volbu automatických pomocníků, jako například nastavení stálého tlaku na proudnici či automatické doplňování vody (vozidlo si samo otevírá/zavírá ventily u plnících hrdel v závislosti na množství vody v nádrži).

V pravé přední roletě narazíme na výrazný konstrukční rozdíl. Zatímco THT u hasičských Tater standardně přesouvá palivovou nádrž za zadní nápravu, společnost WISS ji ponechala na původním místě a nádrž tak zasahuje do prostoru úložné skříně.

Výklopný držák dýchacích přístrojů se prakticky liší pouze madlem – u THT je pojistný knoflík zapuštěný, jak jsme u Poličky zvyklí, u vozidla se zahraniční nástavbou je použito madlo s volně dostupnou pojistkou. Stejně se odlišuje i výsuvné plato pod držákem – zatímco u THT je použita stranová pojistka, u WISS pojistné táhlo.

V pravé zadní roletě je naviják vysokotlakého zařízení zakončen u THT pistolovou proudnicí s regulací vodního proudu, u WISS je použita turbo proudnice. U THT jsou pro vedení hadice použity výklopné rolny, u WISS lze popotáhnout mimo půdorys vozu celý naviják.

Vlevo vepředu opět najdeme rozdíly především v použitých madlech u jednotlivých výsuvů. U THT jsou na třech místech použity dva typy, u WISS na všech jen jeden.

Ceny automobilů

V době pořízení (2011) se cena automobilu ze Zábřehu – od THT – pohybovala okolo 6 700 000 korun. Tatra od WISS pro JSDH Ostrava – Hrabová naproti tomu stála 6 037 658 Kč. Je však fér podotknout, že společností THT roce 2012 dodaná sedmička pro hasiče z Ostravy – Michálkovic stála 6 096 000 Kč. To vše včetně DPH a vybavení.

Pokud porovnáme cenu Tatry pro Michálkovice (THT) a pro Hrabovou (WISS) bez vybavení, jedná se o 4 826 749 Kč za vůz od THT a 4 462 800 za cisternu od WISS, bez DPH.

ZDROJ: POŽÁRY.cz

Období

Statistiky

  • 110 fotek
  • 1 se líbí

Nastavení

Nahlásit album
Reklama
Reklama

Pokračujte v prohlížení

Jestli se vám album líbí…

Přihlásit se na Rajče Prohlédnout znovu
Spustit prezentaci Zastavit
TIPZměny uložíte také pokračováním na další fotku či video a zrušíte je klávesou ESC.
Přidejte do popisu štítky (např. #svatba #cestování) a fotku či video tak objeví více lidí.
Porovnání výrobce WISS a THT
Komentáře Přidat